torsdag 16 september 2010

SD vet inte vad dom missar del 1; Afro power dans på Hönö


AFRO POWER
Afro power är en blandning av träning och dans inspirerad av olika afrikanska danser. Avsett att vara kraftfullt och frigörande utan alltför mycket tricksiga steg. Meningen är att deltagarna ska få glädjen från dansen utan att träningseffekten går förlorad. Tränar både kondition, styrka och rörlighet och ska samtidigt göra dig avspänd och glad.

Svetthalt: Hög. När man rör hela kroppen (även sådana muskler man inte visste fanns) och kör på hårdare än man tror.

Lustfaktor: Stor. Man kan inte låta bli att röra sig till trummusiken och tänker inte på att man tränar. 

Svårighetsgrad: Som sagt, det är lätt att känna sig svenskt stel innan man får till rätta känslan. Men stegen är inte alltför komplicerade och man tar om samma steg många gånger.

 Texten ovan kunde förvånansvärt nog varit min egen... Det var med en lätt nervositet och förväntan som jag cyklade i regn och motvind till träningslokalen i går kväll. I fickan hade jag en hårt tummad gratisbiljett till ett av gymets träningspass. Nåja inget ska vara för lätt tänkte jag innan jag kilade fast cykeln nere vid hamnen och stegade in i receptionen. Deltagarna hade redan samlats utanför salen och jag kunde med blotta ögat se att flertalet var yngre än jag, två var definitivt äldre men såg väl så spänstiga ut. Det fanns plats för mig konstaterade den vänliga kvinnan bakom disken och jag kände mig som en sjuåring första dagen i skolan. En sån där som inte känner någon innan och inte vet exakt vad som förväntas av henne. Men min oro var förgäves. Efter två minuter stod det fullständigt klart att här var det bara att haka på och härma så gott det gick och så länge det kändes roligt och bekvämt. Resten är historia.  

1 kommentar:

  1. Bra när man hittar en grej som funkar... heja dig! Lite powerdans på fredagkväll kanske, eller balansen kanske får avgöra förresten. Det blir roligt. Vi ses på Saltholmen!

    SvaraRadera